Zadania i zasady działania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
Artykuł 1
Prawa ucznia określone są w następujących dokumentach:
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r., ratyfikowana przez Polskę dnia 30 kwietnia 1991 r. (Dz.U. Nr 120, poz. 526, 527).
Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 18 lutego 1991 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 452 z późniejszymi zmianami).
Artykuł 2
Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły.
Artykuł 3
Rzecznikiem Praw Ucznia zostaje nauczyciel, który wyrazi zgodę na pełnienie funkcji .
Artykuł 4
Zasady działania Rzecznika Praw Ucznia:
- Uczniowie zgłaszają naruszenie swoich praw osobiście.
- Rzecznik wysłuchuje ucznia i sporządza notatkę z rozmowy.
- Rzecznik, po rozpoznaniu sprawy, na prośbę wydaje opinię pisemną, czy zostały naruszone prawa ucznia i przekazuje informację o naruszeniu praw dyrektorowi szkoły.
- Rzecznik może być mediatorem między stronami.
- Pytania i wnioski uczniowie mogą kierować do Rzecznika za pośrednictwem skrzynki pytań i wniosków. Każde pytanie lub wniosek muszą być podpisane przez ucznia.
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron, tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji.
Artykuł 5
Zadania Rzecznika Praw Ucznia:
- Propagowanie praw ucznia.
- Reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
- Mediacja między stronami konfliktu.
- Rozpoznawanie indywidualnych spraw uczniów.
- Ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, pedagogiem szkolnym i Samorządem Uczniowskim.
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
- Zwiększenie świadomości prawnej dzieci, rodziców, nauczycieli.
- Współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
- Wnioskowanie w sprawie zawieszenia kar i udzielanie poręczeń w wypadku ciężkiego naruszenia przepisów wynikających ze Statutu Szkoły i powszechnie przyjętych norm współżycia w społeczeństwie.
Artykuł 6
Do obowiązków Rzecznika Praw Ucznia należy:
- Znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Interwencja w razie naruszania praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Składanie dyrektorowi szkoły informacji o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu.
- Składanie Radzie Pedagogicznej sprawozdań ze swojej działalności na koniec roku szkolnego.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
- Kontrola realizacji spraw spornych.
Artykuł 7
W sprawach spornych ustala się następujący sposób postępowania:
- Sytuacje konfliktowe powinny być rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron.
- Spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia, wzajemnego poszanowania stron.
- Wszystkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie. W przypadku niemożności załatwienia sprawy w powyżej opisany sposób, decyzję w sprawie podejmuje dyrektor szkoły.
Artykuł 8
Tryb postępowania w kwestiach spornych „nauczyciel – uczeń”:
- Zapoznanie się z opinia stron konfliktu.
- Podjęcie mediacji ze stronami.
- W razie braku rozstrzygnięcia sporu, odwołanie się do Rady Pedagogicznej.
- W przypadku nierozstrzygnięcia sporu, wystąpienie do dyrektora szkoły o podjęcie decyzji.